آموزش

چگونه از بورس خودرو بخریم؟

با توجه به محدودیت عرضه خودرو در بازار داخلی و تقاضای بالا برای این کالا، برای بسیاری از افراد خرید خودروی صفر کیلومتر به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. در سال‌های اخیر خودروسازان روش‌های متعددی را برای عرضه خودرو امتحان کردند. از قرعه‌کشی گرفته تا ارائه سهمیه به هر کارت ملی. جدیدترین روش، عرضه خودرو در بورس کالا است. در این مقاله می‌خواهیم به مساله خرید خودرو از بورس کالا بپردازیم. 

قدم اول دریافت کد بورس کالا

برای ثبت سفارش خودرو در بورس کالا قبل از هر چیز شما به کد بورس کالا نیاز دارید. این کد، درست شبیه به کد بورسی شما است که از آن برای معاملات سهام و دیگر اوراق بهادار استفاده می‌کنید. 

برای دریافت کد بورس کالا ابتدا باید به این لینک مراجعه کنید. 

با وارد کردن اطلاعات خود می‌توانید با تعیین یک نام کاربری و رمز عبور، در این سایت ثبت‌نام کنید. به همین سادگی کد بورس کالای شما صادر می‌شود.

قدم دوم حساب وکالتی

حساب وکالتی یک حساب بانکی متعلق به شما است که به بورس کالا وکالت داده‌اید برای انجام معاملات کالایی از این حساب برداشت کند. نحوه کار به این شکل است که بورس کالا وجه پیش‌پرداخت خرید کالا را در حساب شما مسدود می‌کند و در صورت انجام معامله، این وجه به اتاق پایاپای بورس کالا منتقل می‌شود. بدیهی است در صورت انجام نشدن معامله، وجه مسدود شده آزاد می‌شود.

برای بازکردن حساب وکالتی ابتدا لازم است فرم معرفی‌نامه افتتاح حساب وکالتی را از همان  سامانه دانلود و تکمیل کنید. سپس با مراجعه به بانک مورد نظر خود حساب وکالتی را افتتاح فرمایید. بعد از افتتاح حساب، اطلاعات خود را به کارگزاری ارائه دهید.

در اینجا دو عدد برای ما اهمیت دارند:

  • قیمت پایه
  • مبلغ پیش‌پرداخت (به صورت درصدی از قیمت پایه)

قیمت پایه کمترین قیمتی است که شما می‌توانید به عنوان پیشنهاد خود ثبت کنید. در شرایط رقابتی ممکن است خودرو با قیمتی بالاتر از قیمت پایه معامله شود.

در این اطلاعیه همچنین میزان پیش‌پرداخت مشخص می‌شود. مثلا ممکن است پیش‌پرداخت لازم برای ثبت سفارش یک خودرو با قیمت پایه 4 میلیارد ریال، به میزان 25% قیمت پایه مشخص شده باشد. در این صورت مبلغ پیش‌پرداخت برابر می‌شود با 0.25×4 میلیارد یعنی 1 میلیارد ریال.

لازم است که این مبلغ (در این مثال 100 میلیون تومان) را «یک روز قبل از موعد عرضه» به حساب وکالتی خود منتقل کنید.

ثبت سفارش اولیه

بار دیگر به سایت بازگردید. در این سایت از نوار بالا، گزینه اطلاعیه عرضه را انتخاب می‌کنیم. در سمت راست می‌توانید تاریخ عرضه یا عرضه‌کننده مورد نظر خود را انتخاب کنید. ممکن است برای یک خودرو بیش از یک رنگ موجود باشد. در این صورت آگهی مربوط به رنگ و تریم مورد نظر خود را انتخاب کنید. با فشردن ثبت سفارش کالا، خودروی مورد نظر انتخاب می‌شود.

تکمیل سفارش خودرو

برای تعداد عدد 1 را وارد کنید. چرا که هر فرد مجاز است تنها برای یک خودرو سفارش بگذارد. همچنین در اینجا می‌توانید سقف قیمت رقابتی خود را تعیین کنید. خرید خودرو الزاما در این قیمت صورت نمی‌گیرد. معامله‌گر برای شما به شکلی رقابت می‌کند که بتواند خودرو را در پایین‌ترین قیمت ممکن برای شما بخرد. قیمت اعلامی در این قسمت، بالاترین قیمتی است که شما همچنان در رقابت باقی خواهید ماند.

اگر قیمت معامله از قیمت اعلامی شما بیشتر شود، سفارش شما حذف خواهد شد. در نتیجه اگر می‌خواهید حتما خرید خودرو انجام شود، بهتر است برای قیمت پیشنهادی گزینه سقف باز را انتخاب کنید. در غیر این صورت ممکن است به خاطر چند میلیون تومان اختلاف قیمت معامله با قیمت پیشنهادی شما، خرید خودرو انجام نگیرد. در قسمت درخواست‌ها می‌توانید سفارش ثبت‌شده خودتون رو مشاهده کنید. 

نحوه تحویل گرفتن خودرو

برای اطلاع از نحوه تحویل گرفتن خودرو لازم است از سایت بورس کالا، قسمت اطلاعیه‌های عرضه، پیوست مربوط به خودرو مورد نظر خود را دانلود و مطالعه بفرمایید.در بیشتر موارد پس از تسویه کامل وجه خودرو، برای شما یک پیامک پذیرش ارسال خواهد شد. اگر ظرف سه روز کاری این پیامک را دریافت نکردید، با کارگزاری مبین سرمایه تماس بگیرید تا مشکل شما را پیگیری کنند.بعد از این مرحله به سایت تولیدکننده یا نمایندگی برند مورد نظر خود مراجعه می‌کنید و پس از تکمیل پروفایل شخصی خود، هزینه‌های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده، مالیات نقل و انتقال، عوارض شماره‌گذاری، بیمه شخص ثالث و سایز هزینه‌های درج شده در آگهی عرضه را پرداخت می‌کنید. حالا می‌توانید نمایندگی مورد نظر خود برای تحویل خودرو را مشخص کنید  و در زمان مشخص با تکمیل کلیه مدارک خودروی خود را تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *