آموزش

مالی درمانی چیست؟

مالی درمانی

پول، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های عموم مردم است. این نگرانی زمانی که با ورشکستگی یا شکست مالی رو‌به‌رو می‌شوید، به اضطراب فلج‌کننده تبدیل می‌شود. از یک سو بیماری‌های همه‌گیر می‌تواند برای بساری از مردم بحران مالی ایجاد کند و به دنبال این بحران و اشفتگی اقتصادی، نیاز فوری به درمانگران مالی را تشدید می کند. درمانگران مالی کمک می کنند تا مردم بر ترس‌های مرتبط با پول غلبه کرده و دوباره توانند بر امور مالی خود کنترل ایجاد کنند.

لازم نیست یک بیماری همه گیر باعث شود که امور مالی مردم به یک بحران تبدیل شود، اما آشفتگی اقتصادی که یک بیماری همه گیر می تواند ایجاد کند، نیاز فوری به درمانگران مالی را تشدید می کند که در کمک به مردم برای غلبه بر ترس های مرتبط با پول و برقراری مجدد کنترل بر امور مالی خود آموزش دیده اند. یک نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقاتی Pew در مورد همه‌گیری کرونا انجام شد، نشان داد که بسیاری از مردم تأثیر آن را در بخش‌های مختلفی احساس می‌کنند:

  • از میان افراد مورد بررسی، 51 درصد از بزرگسالانی که هنوز بازنشسته نشده‌اند، معتقد بودند که تأثیر اقتصادی تعطیلی، دستیابی به اهداف مالی را برای آنها دشوارتر می‌کند.
  • تا فوریه 2021، 44 درصد از خانوارهای ایالات متحده گزارش دادند که یا از دست دادن شغل یا اخراج، کاهش دستمزد و یا هر دو را تجربه کرده‌اند.
  • در خانوارهایی که تجربه از دست دادن شغل یا کاهش دستمزد به دلیل کووید را داشتند، 62 درصد اظهار داشتند که در نتیجه این رخدادها، دستیابی به اهداف بلندمدت مالی آنها دشوارتر خواهد بود.
  • از بین افرادی که اعلام کردند این بیماری همه گیر یک “تهدید بزرگ” برای شرایط مالی آنها است، 34٪ در شرایط پریشانی روانی طبقه‌بندی شدند.
  • نیاز به مشاورانی که در زمینه برنامه‌ریزی مالی و درمان سلامت روان آموزش دیده اند تا مدت ها پس از کووید-19 باقی خواهد ماند. درمانگران مالی با کمک به افراد برای کشف رابطه عاطفی و روانی با امور مالی خود، آنها را به سمت امنیت مالی و رفاه روانی راهنمایی می‌کنند.

 

به چه کار مالی درمانی می‌گوییم؟

مالی درمانی مشاوره‌ای است که توصیه‌های مالی و حمایت عاطفی را برای کمک به افراد در مدیریت استرس مالی ترکیب می‌کند. نگرانی در مورد مسائل مالی می تواند تأثیرات فلج کننده‌ای بر افراد داشته و بر زندگی خانوادگی، کار و سایر جنبه‌های زندگی آنها تأثیر منفی بگذارد. حوزه مالی‌درمانی پس از رکود بزرگ 2007-2008 بوجود آمد، اگرچه ریشه‌های آن به دهه 1990 برمی‌گردد، زمانی که محققان شروع به بررسی دقیق‌تر جنبه‌های روانی و عاطفی پول کردند. در سال 2019 انجمن مالی درمان (FTA) برنامه درمانگر مالی معتبر (CFT-I) خود را برای متخصصان مالی و سلامت روان اجرا کرد. یکی از بنیانگذاران FTA، ریک کالر، برنامه‌ریز مالی و درمانگر است که تحقیقاتش در مورد رابطه عاطفی و روانی افراد با پول نشان می‌دهد که 90 درصد تصمیمات مالی به صورت احساسی گرفته می‌شود. با این حال، برنامه‌ریزان مالی در زمینه رفتاردرمانی آموزش ندیده‌اند و درمانگران پیشینه‌ای در برنامه‌ریزی مالی ندارند.

هدف مالی درمانی القای نگرش مثبت نسبت به امور مالی در افراد است که اولین قدم در تعیین و دستیابی به اهداف مالی است. مانند بسیاری از جنبه‌های دیگر زندگی، وقتی فردی دیدگاه خود را در مورد پول از منفی به مثبت تغییر می‌دهد، احتمال بیشتری دارد که به گونه‌ای فکر و رفتار کند که به او امکان می‌دهد ثروت واقعی بسازد. اریکا راسور، استادیار دانشگاه مریویل، بر اهمیت اعتماد و ایمان افراد به خود تأکید می‌کند تا «تصمیمات (مالی) درست را بدون توجه به آنچه زندگی به سر آنها می‌آورد، اتخاذ کنند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *