آموزش

استرس مالیتان را اینگونه کاهش دهید

یکی از مهم‌ترین استرس‌های افراد در زندگی، به مباحث مالی باز می‌گردد؛ به خصوص اگر در جوامعی زندگی کنید که با اقتصادد تورمی دست و پنجه نرم می‌کند. اکنون در ایران تورم بالای 40 درصد بار است و تناسبی هم بین پرداخت‌کنندگان حق بیمه و دریافت‌کنندگان مستمری وجود ندارد و معلوم نیست تا ده یا بیست سال آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. اگر دائم به دوران بازنشستگی فکر کنید اوضاع وخیم‌تر می‌شود چرا که هیج کسی نمی‌تواند با تقریب مناسبی بگوید در زمان بازنشستگی دهه شصتی‌ها، صندوق‌های بازنشستگی همچنان پابرجا بوده و توانایی پرداخت مستمری داشته باشند. بسیاری از روش‌ها و استرس‌های مالی به شرایط حال هر شخص باز می‌گردد، اما عده بسیاری هم هستند که نگران دوران بازنشستگی خود هستند. اگر شما هم از استرس مالی بالایی برخوردار هستید بهتر است تا پایان این مقاله با ما باشید.در ادامه این مقاله، به روش‌هایی می‌پردازیم که حول محور بازنشستگی می‌پردازد.

 

  1. ایده بازنشستگی سنتی را فراموش کنید

از دوران کودکی به ما یاد داده شده که شغل خوبی پیدا و سخت کار کنیم. در ادامه پول خود را پس‌انداز کنیم تا بتوانیم از دوران بازنشستگی راحتی لذت ببریم. اگر چه این روش می‌تواند راهگشا باشد اما تنها روش موجود نیست! بلکه مسیری است که همه از والدین تا رسانه‌های مختلف در فواصل زمانی معین به ما یادآوری می‌کنند. آنها مسئولیت را بر دوش خودمان گذاشته‌اند. تمرکز این روش بر پیدا کردن کار، سخت کار‌کردن، پس انداز‌کردن و در نهایت استفاده از آن در دوران بازنشستگی است. اما دو اتفاق مهم در این مسیر ممکن است رخ دهد:

  • به اندازه کافی نمی‌توانیم پس‌انداز کنیم تا در سن 55 یا کمی دیرتر یا زودتر بازنشسته شویم.
  • شیفته ایده و کاری نیستیم که انجام دهیم.

در اینجا بهتر است کمی ذهنیتمان را تغییر دهیم. اگر به ایکیگای اعتقاد داشته باشیم، بد نیست به روش زندگی ژاپنی‌ها هم نیم نگاهی داشته باشیم. در شهرهایی که جمعیت قابل توجهی از آن‌ها بالای نود یا صد سال عمر می‌کنند، بازنشستگی معنایی ندارد. کار مدام که همراه با فعالیت بدنی باشد، ایکیگای بسیاری از ژاپنی‌هاست. پس بهتر است کلیشه 30 سال کار کردن و خانه نشینی پس از آن را کنار بگذاریم!

 

  1. هزینه‌های بی‌مورد را کاهش دهید

اگر بازنشستگی سنتی را از ذهنیت و ادبیات مالی خود حذف کنید، شانس رستگاری دارید. اگر بدانید که هرگز بازنشسته نخواهید شد، به احتمال زیاد در مسیر صرفه‌جویی یا پس انداز قرار نمی‌گیرید. در مقابل می‌توانید به این فکر کنید که چگونه درآمدی که در هر ماه یا دوره‌های زمانی مختلف به دست می‌آورید، شما را به جلو پرتاب کند. به عبارت دیگر، شما باید کاری کنید که پولتان در طول عمر برای شما کار کند. در یک سناریوی رایج، میتوانید از روش کاهش هزینه‌ها، بهره ببرید.

  • آپارتمان ارزان اجاره کنید

این بدان معنی نیست که فقیرانه زندگی کنید، بلکه می‌توانید از هزینه‌های بی مورد جلوگیری کنید. برای مثال به جای اجاره یک آپارتمان لوکس، آپارتمان ارزان‌تر انتخاب کنید. به این معنی که شما احتمالاً به آن اتاق خواب دوم برای یک دفتر کار خانگی نیاز ندارید. دو بچه می توانند در یک اتاق مشترک باشند. لازم نیست در پنت‌هاوس زعفرانیه زندگی کنید، آپارتمان ارزان، نزدیک محل کار، هم در هزینه اجاره به نفعتان هست، هم در هزینه حمل‌و نقل و هم صرفه‌جویی در زمان!

  • حداقل هزینه حمل و نقل را پرداخت کنید

من دوست ندارم ماهیانه چند میلیون تومان برای بنزین، بیمه و نگهداری خودروی شخصی بپردازم. همه ما دوست داریم BMW i8 سوار شویم یا یکی از شاسی‌بلندهای لکسوس زیرپایمان باشد، اما این کار چقدر ارزش دارد؟ داشتن یک زندگی (نسبتا) ساده بر خلاف چیزی است که به ما آموزش داده شده است. یکی از رویافروشی‌هایی که انجام می‌شود جا انداختن این تفکر است که شغل خوب و پردرآمد پیدا کنید، سخت کار کنید، پس‌انداز کنید و در عین حال خانه، ماشین و امکانات لوکس هم داشته باشید. واقعا همه این موارد را باید داشته باشید تا احساس خوب در زندگی داشته باشید؟ بهتر است شادی چند دهه گذشته خود را در جمع‌های خانوادگی، با شادی مجازی این روزها مقایسه کنید.

واکاوی کنید که برای چه چیزی به ماشین نیاز دارید؟ این نیاز شما را چه خودروهایی پوشش می‌دهد؟ و در نهایت چقدر حاضر هستید حال و آینده خود را تحت تاثیر قرار دهید تا بتوانید سوار پورشه کاین بشوید؟

 

  1. برای بازنشستگی پس انداز نکنید. پس‌انداز کنید تا خود را در بهترین موقعیت ممکن برای ادامه فعالیت در دوران بازنشستگی قرار دهید.

پس انداز خود را دوباره اولویت بندی کنید. نیازها و خواسته‌هایی دارید، برخی فوری هستند، برخی طولانی‌مدت. برای سازماندهی و تخصیص پول نقد به این نیازها و خواسته‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت از یک استراتژی پولی استفاده کنید.

به این فکر کنید که چگونه می‌توانید برنامه‌ای بسازید تا خود را در بهترین موقعیت ممکن قرار داده تا در حال حاضر خوب زندگی کنید و بتوانید در دوران بازنشستگی با روال آرام‌تر و کم فشارتر، فعالیتتان را ادامه دهید. استراتژی شما با من فرق دارد، در واقع هر کسی استراتژی مخصوص به خود را دارد.

زمانی که باور بازنشسته نشدن و کاهش هزینه‌های بی‌مورد را بپذیرید، در نهایت برای دوران بازنشستگی کار نکرده و پس‌انداز نمی‌کنید. بلکه برای زندگی کردن در طول عمر، کار کرده و پول به دست می‌آورید.

وقتی 55، 60، 65 ساله هستید، مدیریت پول و سرمایه بهتری دارید چرا که احساس نمی‌کنید به پایان راه رسیده‌اید، دیگر شمارشگر «سال‌های باقی مانده تا بازنشستگی» جلوی چشمان شما نیست! از سوی دیگر ذهن آرام‌تری دارید چون طبق مدل سنتی کار کردن برای دوران بازنشستگی پیش نرفته‌اید.

 

4.  ماندگارتر کار کنید!

اگر اکنون فشار فیزیکی کمتر هنگام کار کردن به خودتان وارد کنید، آمادگی جسمانی و ذهنی خود را برای ادامه فعالیت در دوران بازنشستگی افزایش می‌دهید. بنابراین هم در حال حاضر و هم در دوران پیری، زندگی بهتری خواهید داشت. لازم نیست خیلی افراطی باشد بلکه می‌تواند چیزی به سادگی حفظ کار روزانه شما باشد (که شما از پس آن برمی‌آیید). به آرامی یک کار جانبی را توسعه دهید که درآمد کافی (به عنوان مکملی برای پس انداز شما ) برای تامین نیازها و خواسته‌هایتان ایجاد کند.  

افکار بازنشستگی می‌تواند باعث استرس شود، اولی نه اضطراب و افسردگی آشکار. با این حال، دیگر مثل گذشته تنها نیستید. گزینه‌ها و تعداد فزاینده‌ای راه‌ها برای ارتقای آگاهی شما وجود دارد. می‌توانیم از افرادی که پیش از ما این کار را انجام داده‌اند ایده بگیریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *