آموزش

تفاوت کوچینگ مالی با مشاوره مالی

کوچینگ مالی چیست؟ کوچ مالی چه کسی است؟

اگر برای نظم بخشیدن به امور مالی خود یا یادگیری اصول بودجه بندی به کمک نیاز دارید، بهتر است به دنبال یک کوچ مالی یا مربی مالی بگردید. یک کوچ مالی با سایر متخصصان مالی متفاوت است. آنها به جای توصیه به سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های مختلف، تجزیه و تحلیل وضعیت مالیاتی مشتری یا برنامه ریزی برای املاک و مدیریت پرتفوی مشتریان،  زمان بیشتری را برای درک اصول مالی به مشتریان خود اختصاص می‌دهند.

با این وجود، مشاوران مالی (مانند برنامه‌ریزان مالی معتبر) منبع بسیار ارزشمندی برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال ایجاد و حفظ پورتفویی منطبق با اهداف، جدول زمانی و مشخصات ریسک مخصوص به خود هستند.

یک مربی مالی با توجه به اصول مدیریت پول به مشتریانش کمک می‌کند. آنها با مشتریانی کار می‌کنند که ممکن است رابطه نامناسبی با پول داشته یا موانع دیگری دارند که آنها را از مدیریت خوب امور مالی خود باز می‌دارد. هدف آنها کمک به مشتریان خود برای ایجاد عادات پولی سالم است. کوچ‌های مالی به مشتریان خود در مورد اصول مالی شخصی آموزش می‌دهند و با آنها برای ایجاد یک برنامه مالی که اهداف آنها را منعکس می کند همکاری می کنند. نگته مهم آن است که کوچ‌های مالی آنها قدرت مسئولیت‌پذیری را در مشتریان خود پرورش می‌دهند و این کار را از طریق آموزش‌های مختلف انجام می‌دهند.

مربیان مالی در طول چند هفته با مشتریان خود کار می کنند. اغلب، آنها هر هفته یا هر دو هفته یک بار با مشتریان ملاقات می کنند تا به آنها مشاوره داده و پیشرفت را بررسی کنند. فرآیند کامل کوچینگ شامل تعدادی مرحله است. اولین قدم ایجاد آگاهی در مورد عادات خرج کردن است، معمولاً با بررسی و ثبت دقیق هزینه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه انجام می‌شود. مرحله بعدی تعیین اهداف مالی مشتری است، خواه تنظیم بودجه، ایجاد صندوق اضطراری یا پرداخت بدهی باشد. مربی مالی به مشتریان کمک می‌کند تا برنامه هایی را برای دستیابی به اهداف خود طراحی کرده و مسئولیت اجرای برنامه را بر عهده گیرند. در نهایت، پس از 6 تا 12 ماه، مشتریان باید سواد مالی خود را بهبود بخشیده و در مسیر رسیدن به اهداف مالی خود قرار گیرند.

 

چه زمانی به کوچینگ مالی نیاز دارید؟

برای کار با یک کوچ مالی نیازی به هزاران دلار دارایی ندارید. در واقع، اکثر مشتریان بدهکار هستند، پس انداز کمی دارند و عادات خرج کردن نامناسب و نامتعارفی دارند.

شاید پیش از این سعی کرده‌اید که بودجه ای در نظر بگیرید، اما نمی توانید به آن پایبند باشید. شاید شما پول کافی داشته باشید، اما نمی توانید برای روز مبادا و شرایط اضطرار، ذخیره مالی داشته باشید. یا شاید آنقدر بدهی بین کارت های اعتباری و وام دارید که بهترین راه برای پرداخت آن را نمی‌دانید.

کوچ مالی می‌تواند به شما در ساختار بودجه کمک کند، یک برنامه مالی بسازد و شما را در طول فرآیند مسئول نگه دارد. اغلب، مشتریان احساسات عمیقی در مورد پول دارند. مربیان مالی به مشتریان خود کمک می کنند تا آن احساسات را شناسایی، درک و مدیریت کنند.

 

تفاوت کوچینگ مالی با مشاوره مالی

به طور کلی، برای بهبود فرآیند پس انداز پول به یک کوچ مالی و برای ارتقای روش سرمایه گذاری و افزایش پول به یک مشاور مالی نیاز دارید. کوچ مالی با مشتریانی کار می‌کند که دارایی کمی دارند و به کمک مالی عمومی نیاز دارند. یک مشاور مالی با مشتریانی کار می کند که برای مدیریت و سرمایه گذاری دارایی های خود به کمک نیاز دارند. مشاور، گزینه‌هایی را برای توسعه سبد سرمایه گذاری برای ایجاد ثروت ودستیابی به اهداف مالی مشتریان ارائه می‌دهد. آنها معمولاً هزینه‌های خود را بر اساس درصدی از دارایی تحت مدیریت دریافت می‌کنند، در مقابل کوچ‌های مالی معمولاً هزینه ثابتی را دریافت می‌کنند. برای دکمک گرفتن از یک مشاور مالی، باید از میزان مشخصی دارایی برخوردار باشید.

تفاوت مهم دیگر این است که کوچ‌های مالی مانند مشاوران معتبر مجوز ارائه مشاوره مالی ندارند و بنابراین نمی توانند توصیه‌های سرمایه‌گذاری خاصی را ارائه دهند. کوچ‌ها می‌توانند توصیه های اساسی در مورد مفهوم سرمایه گذاری ارائه دهند، اما نمی توانند نحوه تخصیص دارایی های شما را توصیه کنند. آنها می توانند پس انداز پول را در یک حساب پس انداز با بهره بالا پیشنهاد کنند، اما نمی توانند حساب خاصی را توصیه کنند.

کوچینگ همچنین با مشاوره تفاوت دارد زیرا کوچینگ به یک بازه زمانی محدود است و هدف آن کمک به مشتری برای دستیابی به سواد مالی و یادگیری مدیریت امور مالی خود است. از سوی دیگر، مشاوره یک رابطه مستمر است که در آن مشاور یک یا دو بار در سال با مشتری خود ملاقات می‌کند و به طور مستمر سبد مالی آنها را برای آنها مدیریت می‌کند.

 

چگونه به یک کوچ مالی تبدیل شویم؟

کوچینگ مالی به هیچ مجوز رسمی نیاز ندارد، بنابراین از نظر فنی هر کسی که علاقه‌مند است می تواند یک کوچ مالی شود. با این حال، این انتظار وجود دارد که یک کوچ مالی به نوعی تخصص مالی داشته باشد. برنامه های آموزشی رسمی وجود دارد، مانند گواهینامه مشاور مالی معتبر ارائه شده توسط انجمن مشاوره مالی و آموزش برنامه ریزی.

اگر تصمیم دارید به دیگران کمک کنید سواد مالی خود را بهبود بخشند و یک کوچ مالی شوند، چندین مرحله وجود دارد (مراحل برای کشور آمریکا عنوان شده است) که باید از مراحل معمولی خوداشتغالی شروع کنید. شما باید یک LLC تشکیل دهید، یک شماره شناسه مالیاتی فدرال دریافت کنید، یک حساب بانکی تجاری باز کنید و یک وب سایت حرفه‌ای راه اندازی کنید.

سپس باید تصمیم بگیرید که چگونه می خواهید خدمات کوچینگ خود را اجرا کنید. هر چند وقت یکبار می خواهید با مشتریان ملاقات کنید و برای چه مدت؟ چقدر هزینه دریافت خواهید کرد؟ به دنبال چه نوع مشتریانی هستید و چه تخصص هایی برای ارائه دارید؟ هنگامی که به این سوالات پاسخ دادید، منشور اخلاقی خود را ایجاد کرده و می توانید شروع به یافتن مشتریان کنید. ممکن است تصمیم بگیرید که ابتدا با دوستان و همسایگان خود برای اصلاح و ساختار برنامه خود کار کنید. سپس، زمانی که فکر می کنید آماده هستید، می توانید اولین مشتری خود را پیدا کنید.

کوچ مالی این رسالت را دارد تا مشتریان خود را در مورد اصول مالی شخصی آموزش دهد و سواد مالی آنها را تقویت کند. آنها با افرادی کار می‌کنند که برای تهیه بودجه، پرداخت بدهی و ایجاد یک برنامه مالی قابل زندگی به کمک نیاز دارند. هدف آنها این است که مشتریان خود را توانمند سازند تا تصمیمات مالی هوشمندانه بگیرند و مسئولیت انتخاب های خود را بپذیرند. یک مربی مالی مجوز ارائه مشاوره سرمایه گذاری خاصی را ندارد و این موضوع باعث می شود آنها از مشاوران مالی متفاوت باشند. اگر علاقه مند به تبدیل شدن به یک مربی مالی هستید، به دنبال گواهینامه مشاور و ایجاد دانش شخصی خود باشید.

نکاتی برای نظم بخشیدن به امور مالی

  • با بررسی وضعیت فعلی خود شروع کنید. مجموع درآمد ماهانه و هزینه‌های ماهانه خود را مشخص کنید و به دنبال سرفصل‌هایی باشید که می توانید از هزینه‌هایآن کم کنید. حتی اگر دور است، مطمئن شوید که هر ماه به اندازه کافی برای بازنشستگی وقت می گذارید، بنابراین به اندازه کافی پس انداز می کنید تا راحت بازنشسته شوید.
  • پرداخت بدهی‌های خود را در اولویت قرار دهید. ابتدا به بدهی‌های با بهره بالا رسیدگی کنید. پس از پرداخت بدهی‌های خود، می توانید روی ایجاد یک صندوق اضطراری تمرکز کنید. سپس می توانید به سمت ساخت یک سبد سرمایه گذاری بروید تا پول شما در طول زمان رشد کند.
  • کار را با یک مشاور مالی شروع کنید. یک مشاور مالی می تواند به شما کمک کند تا وضعیت مالی فعلی خود را ارزیابی کنید و یک برنامه مالی برای کمک به شما در دستیابی به اهداف خود ایجاد کنید.

منبع: smartasset

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *